پاره ای  از رویکردهای دفاعی

پاره ای از رویکردهای دفاعی

نگاهی تازه به مقوله دفاع نظامی
پاره ای  از رویکردهای دفاعی

پاره ای از رویکردهای دفاعی

نگاهی تازه به مقوله دفاع نظامی

ناوبری

ناوبری  از ارکان اساسی  هدایت هر نوع  وسیله  متحرک  بر سطح خشکی  ، دریا و آسمان میباشد  به طور خلاصه  به مجموعه روشهای و فنون تشخص  جهت و یا  تعیین موقعیت    ناوبری  یا Navigation   گفته میشود  .

 نیاز به  دانستن  موقعیت یک  جسم متحرک  دارای قدمتی  چند هزار ساله میباشد  که  با شروع دریانوردی  به ضرورتی  مبرم  تبدیل گردید . در حقیقت  به دلیل  عدم وجود تجهیزات  جهت بابی  کشتیهای اولیه  تنها  در صورتی میتوانستند  از ساحل  دور  گردند  که وضعیت  جوی  اجازه  مشاهده  خورشید و صور فلکی  را  برایشان مهیا  ساخته باشد   . 

با رواج قطب  نما  اندک اندک  کشتی ها توانستند  با فاصله گرفتن  از خط ساحلی  به سفرهای طولانی تر بروند و این  به نوبه  خود  موجب گسترش  تجارت دریایی  و نیز کشف سرزمینهای  جدید گردید  . استفاده از قطب  نما  مغناطیسی   با تما م  خطاها و کاستی هایش  توانست  تا اواسط قرن بیستم  پاسخ گو نیاز بشر به جهت یابی  باشد  و پس آز آن با پیشرفت تکنولوژی   به مرور  قطب نماهای ژیروسکوپی  پای به عرصه  وجود  نهادند  ....البته در اینجا لازم به ذکر است  از اوایل قرن بیستم  و با توسعه  تکنولوژی رادیو  ،   سیستمهای ناوبری مبتنی  بر  ارسال امواج  نیز به تدریج ظاهر گردیدند  و   حصوصا پس از جنگ دوم جهانی به صورت گسترده  مورد استفاده  دریا و هوانوردی  تجاری قرار  گرفتند  .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد