پاره ای  از رویکردهای دفاعی

پاره ای از رویکردهای دفاعی

نگاهی تازه به مقوله دفاع نظامی
پاره ای  از رویکردهای دفاعی

پاره ای از رویکردهای دفاعی

نگاهی تازه به مقوله دفاع نظامی

رادارهای پرنده آواکس

به  هواپیماهای  هشدار  هوایی  و کنترل عملیات  Air Warning and Control System  و یا  هشدار زود هنگام  هوایی  و کنترل    Airborne early warning and control  و یا به  اختصار  AWACS   گفته میشود  که  معمولا  هواپیمای  حامل تجهیزات  شناسایی  Radar   ، ارتباطی   و جنگ  الکترونیک  میباشد 

 پس از جنگ  دوم جهانی و گسترش استفاده از رادار  خیلی زود مشخص گردید که موانع و عوارض زمینی  میتواند براحتی   مسیر امواج را مسدود نموده و  مانع  کشف  اهدفی  گردند که در ارتفاع  پایین  پرواز میکنند . به نقاطی که  خارج از دسترسی  امواج رادار  میباشند در اصطلاج نقطه کور  گفته میگردد  . و همواره  پرواز پنهان  در ارتفاع  کم  و  امتداد نقاط  کور راداری  از   تکنیکهای  بسیاری از خلبانان  در تهاجم های  هوایی  بوده است   همچنین   این حربه   به کرات در جنگهای  کره  ، ویتنام  ، اعراب  و اسرائیل  و ...  مورد استفاده طرفین  قرار گرفته است   .

برای  پرهیز از این مشکل  ساده ترین راه افزایش ارتفاع سایتهای  رادار  میباشد  به طوری که در شرایط ایده آل  آنتن  رادار  باید در بلندترین نقطه منطقه نصب گردد  ولی  متاسفانه در بیشتر  مواقع  مشکلات  بسیار  جهت این افزایش ارتفاع  در پیش پای تحلیلگران  نصب قرار  دارد   .انتقال  آنتن به همراه پوشش محافظ آن ( رادوم )  به  ارتفاع ، میتواند آن را به هدفی  بسیار سهل  و آسان  برای  هواپیماهای ضد رادار  تبدیل سازد . همچنین  ضرورت  محرمانه بودن  مناطق تحت پوشش   رادار  به همراه  نیاز  به تعامل  با  سایر  مراکز دفاع  هوایی  از مشکلات  دیگر  نصب در ایستگاههای  زمینی میباشد .


تقریبا  با  آغاز  دهه هفتاد  میلادی  و توسعه  صنعت الکترونیک  که منجر به  پیدایش  ترانزیستورهای فرکانس بالا  و مدارهای مجتمع  IC  گردید  ، امکان قرارا دادن یک دستگاه رادار کامل به همراه   لوازم  جانبی  مورد نیاز  ، در یک هواپیما نسبتا  معمولی  فراهم گردید  . در ابتدا  وجود چنین هواپیماهایی  از اسرار  نظامی کشورهای سازنده به شمار میرفت  ولی به مرور  و با انتشار  تصاویر  و اخبار پراکنده  و نیز  تایید ضمنی  آن از سوی سازندگانش  ، هواپیماهای  مجهز به رادار  به عنوان بخشی عادی  از تسلیحات  هوایی  شناخته گردید . 


در حال حاظر این نوع هواپیماها  علاوه بر  حمل رادار  ، مجهز به  تجهیزات گسترده پردازش اطلاعات و ارتباطی  میباشند و از آنها  اغلب به منظور  فرماندهی  و  کنترل عملیات  هوایی  استفاده میگردد .

تواناییهای  آواکس 
با یک جستجو ساده در اینترنت   و یا  مرور در  مجلات نظامی میتوانیم  مشخصات  بسیاری را  از هواپیماهای  آواکس را  مشاهده نماییم  در حالی که  ارزش عملی  بخش بزرگی از این اطلاعات  بسیار ناچیز  میباشد  به عنوان مثال  براحتی میتوانیم  انواع هواپیماهای مورد استفاده  و  حتی  نوع رادار  و بسیاری از خصوصیات  به ظاهر دقیق را  مشاهده نماییم ولی  حتی  با داشتن فهرستی از  تمام  این مشخصات  قادر  نیستیم   مشخص  نماییم آیا  آواکس  توانایی  رهگیری  پرنده بی سرنشین  دومتری را از  فاصله  100  کیلومتری  دارا میباشد یا خیر  ....  در حقیقت این نوع اطلاعات معمولا بسیار محرمانه تلقی  گردیده   و از اسرار نظامی  طرحهای  آواکس  به شمار میرود  که گاه  حتی در اختیار  کشورهای استفاده کننده نیز قرار نمیگیرد  .
به طور عمومی میبتوانیم  سه مزیت عمده برای  انتقال رادراهای زمینی به آسمان  ، درنظر بگیریم   :
1- پوشش مطلوب  نسبت به نقاط کور و غیر قابل  دسترس 
2 - مصونیت  بالا  در مقابل  حملات ضد رادار 
3 -پوشش  متحرک  در رهگیرهای  طولانی

 مورد یک در حقیقت فلسفه  اصلی  پیدایش  پرنده های آواکس  میباشد  که  قبلا به آن اشاره گردید   .... در مورد دوم     گرجه  توانایی  هواپیماهای  آواکس در تشخیص  هر نوع تهدید  قبل ار رسیدن آن به حریم  خطرناک  برگ برنده بزرگی  برای  آن  به شمار میرود ولی باید  در نظر  داشته باشیم در طی تقریبا  نیم قرن استفاده  از  این نوع هواپیما و شرکت آن  در بیش از  سه  جنگ  گسترده  آواکس  هرگز  با  یک  حریف  قدرتمند و جدی  روبرو نبوده است  چرا که در جنگ اول و دوم  خلیج  فارس نیروهای عراقی هرگز توان ایجاد مخاطره جدی برای  هواپیماهای  آواکس  را نداشتند  و در بالکان  نیز توان دفاع  هوایی  صربستان  در   همان  چند ساعت  اول  حملات  نیروهای  ا ئتلاف  به خاموشی  گرایید  و در درگیری هوایی  نیز تنها چند هواپیمای  میگ 29  ارتش یوگسلاوی  سابق  توانستند پروازهای  را محدودی  انجام دهند


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد